De duistere keten

Geen rechtvaardigheid geen vrede

De Duistere keten die leidt tot geweld

Aldus sprak de Boeddha:

Op voorwaarde van gevoel is er begeerte

Op voorwaarde van begeerte is er nastreven

Op voorwaarde van nastreven is er verkrijgen

Op voorwaarde van verkrijgen is er besluitvorming (over wat te doen met het verkregene)

Op voorwaarde van besluitvorming is er passie

Op voorwaarde van passie is er hechting

Op voorwaarde van hechting is er toe-eigening

Op voorwaarde van toe-eigening is er hebzucht

Op voorwaarde van hebzucht is er bewaking van bezittingen

Op voorwaarde van bewaking van bezittingen worden stok en zwaard opgenomen

en ontstaan ruzies, onenigheid, twistgesprekken, scheldpartijen, achterklap,

leugens en vele andere slechte, onheilzame zaken.

De wortels van dit geweld zijn begeerte, haat en verwarring

Deze drie wortels ontstaan vanuit gevoel.

Gevoel ontstaat uit zintuiglijke indrukken

Zintuiglijke indrukken hebben hun oorzaak in de zes zinnesferen

De oorsprong van de zes zinnesferen zijn naam-en-vorm

De oorsprong van naam-en-vorm is het bewustzijn

Bewustzijn heeft als oorsprong drijfveren

Drijfveren vinden hun oorsprong in onwetendheid. (omtrent de aard van de werkelijkheid)

Ontleend aan “Aldus sprak de Boeddha”, uitgeverij Asoka, 2007, auteurs Jan de Breet en Rob Janssen

Reacties

Reactie op “De duistere keten”

  1. […] ons laten switchen naar de staat van zijn waarin dat oneindig bewustzijn aanwezig is. Ik herken de worsteling van Anneke. Bij haar is het natuurlijk voor een deel de Alzheimer die het veroorzaakt. Maar dat ze […]

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dharma Notes

Inspiraties voor meditaties

Geef je op voor mijn Dharma Notes